Quomodo cantabimus canticum Domini in terra aliena?
Hur ska vi sjunga Herrens sång i ett främmande land?
Hur ska vi sjunga den gamla tidens sång i en ny tid?
Den frågan ställer sig Gavin Bryars i sin Super flumina, men vad gör egentligen den högst levande tonsättaren Gavin Bryars på en festival för medeltida musik, i ett program med Mariamusik från 1200-, 1300- och 1400-talet? Ja, det är inte så konstigt som det verkar.
Gavin Bryars svar på frågan är nämligen att sjunga den gamla tidens sånger på den nya tidens språk.
Super flumina skrevs år 2000 för öppnandet av York Early Music Centre (numera National Centre of Early Music), och bygger på en legend från St. Mary’s kloster i York. År 1377 (samma år som Guillaume de Machaut dog) hittade fiskare den livlösa kroppen av en ung flicka i floden Ouse. Flickan fördes till det närbelägna klostret, där munkarna bad om jungfru Marias hjälp, och när munkarna hade börjat sjunga hymnen Ave Regina caelorum slog flickan upp ögonen. Gavin Bryars stycke berättar historien genom fragment av texter och musik – genom hymnen “Ave Regina caelorum” och genom psalm 137, “Vid Babylons floder”, men omskriven till “Vid Yorks floder” – med den gamla tidens sånger på den nya tidens språk.
Laude Cortonese är en växande samling sånger (nu drygt 40 stycken) som bygger på en samling i ett manuskript från 1200-talets Cortona. Där stod så kallade “laudesi” utanför kyrkorna och sjöng sånger, laude, för att locka in församlingen till kyrkan. Dessa sånger ingick inte i den liturgiska repertoaren och var ofta hyllningar till jungfru Maria. När han hörde Trio Medieaval sjunga laude på sin första skiva 2002 inspirerades Gavin Bryars till att skriva egna laude för ensemblen, med de medeltida sångerna som förlagor. Han skrev sina första laude för en ensam sopranröst (Anna-Maria Friman i Trio Medieaval), men har senare skrivit för fler röster och även för röster och instrument. Vi framför tre av Bryars laude, för en, två och tre röster.
Gavin Bryars musik hördes också här på NoMeMus för två år sedan när Trio Medieaval framförde sin A Worcester Ladymass, en anonym mässa från 1200-talet, som även innehöll två nyskrivna satser av Gavin Bryars.
Så Gavin Bryars är högst relevant på en festival där vi sjunger den gamla tidens sånger på den nya tidens språk.